Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasisty

Trzecia edycja dobrowolnego badania wiadomości i umiejętności uczniów klas trzecich szkół podstawowych, odbyła się 21 maja 2013 roku, jest organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej i przy jego akceptacji.

Podstawowym celem Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów jest wsparcie szkół (dyrektorów i nauczycieli) w uzyskaniu dodatkowych, rzetelnych, porównywalnych informacji na temat poziomu wiadomości i umiejętności uczniów kończących klasę trzecią – po zakończeniu nauki na I etapie edukacyjnym, a przed rozpoczęciem nauki na II etapie.


Zestawy zadań OBUT badają umiejętności zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, m.in.:

§   *  * zapisane w celach kształcenia ogólnego w szkole 

§       podstawowej, np. zdobycie przez ucznia umiejętności 

§       wykorzystania posiadanych wiadomości podczas   

§       wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

§   *  * wymienione jako najważniejsze umiejętności zdobywane 

§         przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole

§         podstawowej:

o            – czytanie – rozumiane zarówno jako prosta czynność oraz 

o              jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i

o              przetwarzania tekstów (…);

o            – myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z 

o              podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym 

o              oraz prowadzenia elementarnych rozumowań 

o              matematycznych;

o            – umiejętność komunikowania się w języku ojczystym (…),

o              zarówno w mowie,jak i w piśmie; 

o     * wyszczególnione jako treści nauczania edukacji polonistycznej i 

o       edukacji matematycznej na I etapie kształcenia.


  • Wyniki w naszej klasie trzeciej

 

        I.            Wyniki badania umiejętności  matematycznych  – 70 %

1.       Sprawność rachunkowa – 80%  (sześcioro uczniów uzyskało 100%)

2.       Rozwiązywanie zadań tekstowych -57%

3.       Czytanie tekstu matematycznego – 73% (jeden uczeń uzyskał 100%)

 

      II.            Wyniki badania umiejętności językowych  – 72%

1.       Umiejętności czytania tekstu nieliterackiego (popularno-naukowego) – 89%(czworo uczniów uzyskało 100%)

2.       Umiejętności czytania tekstu  literackiego (czytanie baśni i wyciąganie wniosku) – 54%

 

 Ogólny wyniki z dwóch części badanej umiejętności – 71%

Najlepsi uczniowie: Szymon Zatłoka, Wiktor Górniak, Dominika Kasperczyk, Dawid Kowalski i Jakub Badura.


     Analiza wyników badania pozwoli ustalić, w jakim stopniu każdy uczeń opanował daną umiejętność. 

                Umiejętne wykorzystanie badania na terenie szkoły wesprze wychowawcę trzeciej klasy w analizie skuteczności stosowanych metod nauczania, ułatwi uczniom adaptację w czwartej klasie, pomoże nauczycielowi języka polskiego dopasować program nauczania, rozkład materiału i metody pracy do potrzeb klasy i możliwości uczniów.

               Przekazanie informacji o uczniach przez wychowawcę klasy III nauczycielowi matematyki w klasie IV ułatwi i znacznie skróci czas na poznanie nowych podopiecznych, pomoże zaplanować indywidualną   i grupową pracę, a dla wychowawcy klasy III może być okazją do podsumowania jego trzyletniej pracy z dziećmi, pomocą w analizie skuteczności wybranych metod nauczania i przygotowaniem na przyjęcie nowych uczniów z klasy pierwszej. Przy planowaniu pracy na kolejny rok szkolny warto także skorzystać z rekomendacji zawartych w zbiorczym raporcie klasowym z badania OBUT.