Trzecia edycja dobrowolnego badania wiadomości i umiejętności uczniów klas trzecich szkół podstawowych, odbyła się 21 maja 2013 roku, jest organizowana przez Instytut Badań Edukacyjnych w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej i przy jego akceptacji.
Podstawowym celem Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów jest wsparcie szkół (dyrektorów i nauczycieli) w uzyskaniu dodatkowych, rzetelnych, porównywalnych informacji na temat poziomu wiadomości i umiejętności uczniów kończących klasę trzecią – po zakończeniu nauki na I etapie edukacyjnym, a przed rozpoczęciem nauki na II etapie.
Zestawy zadań OBUT badają umiejętności zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego, m.in.:
§ * * zapisane w celach kształcenia ogólnego w szkole
§ podstawowej, np. zdobycie przez ucznia umiejętności
§ wykorzystania posiadanych wiadomości podczas
§ wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
§ * * wymienione jako najważniejsze umiejętności zdobywane
§ przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole
§ podstawowej:
o – czytanie – rozumiane zarówno jako prosta czynność oraz
o jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i
o przetwarzania tekstów (…);
o – myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z
o podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym
o oraz prowadzenia elementarnych rozumowań
o matematycznych;
o – umiejętność komunikowania się w języku ojczystym (…),
o zarówno w mowie,jak i w piśmie;
o * wyszczególnione jako treści nauczania edukacji polonistycznej i
o edukacji matematycznej na I etapie kształcenia.
- Wyniki w naszej klasie trzeciej
I. Wyniki badania umiejętności matematycznych – 70 %
1. Sprawność rachunkowa – 80% (sześcioro uczniów uzyskało 100%)
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych -57%
3. Czytanie tekstu matematycznego – 73% (jeden uczeń uzyskał 100%)
II. Wyniki badania umiejętności językowych – 72%
1. Umiejętności czytania tekstu nieliterackiego (popularno-naukowego) – 89%(czworo uczniów uzyskało 100%)
2. Umiejętności czytania tekstu literackiego (czytanie baśni i wyciąganie wniosku) – 54%
Ogólny wyniki z dwóch części badanej umiejętności – 71%
Najlepsi uczniowie: Szymon Zatłoka, Wiktor Górniak, Dominika Kasperczyk, Dawid Kowalski i Jakub Badura.
Analiza wyników badania pozwoli ustalić, w jakim stopniu każdy uczeń opanował daną umiejętność.
Umiejętne wykorzystanie badania na terenie szkoły wesprze wychowawcę trzeciej klasy w analizie skuteczności stosowanych metod nauczania, ułatwi uczniom adaptację w czwartej klasie, pomoże nauczycielowi języka polskiego dopasować program nauczania, rozkład materiału i metody pracy do potrzeb klasy i możliwości uczniów.
Przekazanie informacji o uczniach przez wychowawcę klasy III nauczycielowi matematyki w klasie IV ułatwi i znacznie skróci czas na poznanie nowych podopiecznych, pomoże zaplanować indywidualną i grupową pracę, a dla wychowawcy klasy III może być okazją do podsumowania jego trzyletniej pracy z dziećmi, pomocą w analizie skuteczności wybranych metod nauczania i przygotowaniem na przyjęcie nowych uczniów z klasy pierwszej. Przy planowaniu pracy na kolejny rok szkolny warto także skorzystać z rekomendacji zawartych w zbiorczym raporcie klasowym z badania OBUT.