„Życie jest baśnią, a my jej bohaterami, co chcą żyć długo i szczęśliwie” /G. Showalter/
W czasach wszechobecnej telewizji i komputerów kontakt najmłodszych z książką ma szczególne znaczenie. Wśród utworów literackich wyjątkową rolę pełnią baśnie, które pobudzają emocjonalnie oraz uczą rozumieć siebie i innych. Mając na uwadze wszystkie zalety tego gatunku literackiego, w lutym bieżącego roku uczniowie klasy 3 wzięli udział w projekcie edukacyjnym „Jakie prawdy kryją baśnie?”
Projekt obejmował cykl zajęć lekcyjnych, w ramach których dzieci:
- zapoznały się z cechami wyróżniającymi baśnie spośród innych utworów literackich
- dzieliły się znajomością poznanych baśni
- zapoznały się sylwetkami najsławniejszych baśniopisarzy oraz wybranymi tytułami ich dzieł
- projektowały okładki do ulubionych baśni i wykonywały kolaż wybranego bohatera
- zapoznały się z utworami: „Stoliczku, nakryj się” A. Oppmana oraz „Waligóra i Wyrwidąb” K. W. Wójcickiego
- pracowały z tekstem inscenizacji E. Pałasz „Kopciuszek”
- wykonywały różnorodne ćwiczenia gramatyczno-słownikowe w oparciu o poznane baśnie
- nauczyły się piosenki „Baśnie pana Andersena”
Realizując powyższe zagadnienia uczniowie odkrywali uniwersalne wartości eksponowane w baśniach. Pomogły w tym nie tylko podręczniki szkolne, ale również prezentacje multimedialne, ćwiczenia warsztatowe oraz materiały dydaktyczne z internetowej aplikacji wordwall.
Sylwia Kaczmarzyk