Naród żyje, dopóki język jego żyje, bez języka narodowego nie ma narodu.

Powiększ obraz

          Dzień Języka Ojczystego to międzynarodowe święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Święto to przypomina o różnorodności językowej, a także o tym, iż język to narzędzie rozwoju dziedzictwa kulturowego ludzi.

          Dlatego w naszej szkole tradycją jest, aby w tym dniu przypominać wszystkim o roli i miejscu języka polskiego w życiu każdego Polaka. Każdy z nas powinien zadbać o poprawność pisania i wymawiania, uczyć się nowych słów i ich znaczeń.

          W obchody Dnia Języka Ojczystego włączyli się wszyscy uczniowie.

          I tak np. uczniowie klasy I podczas swoich zajęć poznawali tajniki wiedzy o języku polskim. Wychowawczyni starała się przekazać dzieciom wiedzę, na temat tego, czym jest język ojczysty, dlaczego należy używać go w sposób poprawny oraz jak można wzbogacić swoje słownictwo. Dzieci ochoczo bawiły się w „kolorowe rebusy”, rymowane wyrazy, gimnastykowały swój język, próbowały recytować  „łamańce językowe”. Poprzez wspólną zabawę dowiedziały się wielu ciekawostek dotyczących języka ojczystego.

          Na lekcji języka polskiego w klasie 5 uczniowie po obejrzeniu filmu edukacyjnego „Błyskawiczne dzieje polszczyzny” przeczytali najważniejsze zapisy Ustawy o języku polskim, które każdy obywatel powinien znać. Wysłuchali również fragmentu wystąpienia prof. J. Miodka o współczesnych zjawiskach w języku polskim, w tym o tendencji do nadmiernego skracania wyrazów, wulgaryzacji i używaniu anglicyzmów w codziennym języku. Na zakończenie lekcji ćwiczyli ortografię i gramatykę na wesoło.

          W pozostałych klasach zapoznawali się z ciekawostkami, dotyczącymi naszego języka, trudnościami językowymi, uczyli się znanego hasła Mikołaja Reja: ,,A niechaj narodowie wżdy postronni znają , iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”, czytali łamańce językowe, przypomnieli 5 przykazań o kulturze języka, czyli o umiejętności poprawnego, sprawnego i eleganckiego posługiwania się językiem.

          Czytali również trudne do wypowiedzenia wiersze, przypominając , że 21 marca, obchodzimy również Światowy Dzień Poezji ustanowiony przez UNESCO jesienią 1999 roku. Celem tego dnia jest właśnie promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie, a nawet zachęcanie do tworzenia własnych wierszy.

          Ponadto podczas przerw uczennice, ubrane w sweter ( a nie swetr),,przepytywały” dziś  ( a nie dnia dzisiejszego) z poprawności językowych zapisanych w cudzysłowie ( nie w cudzysłowiu) zarówno nauczycieli, jak i wszystkich uczniów.:) 😊 😊 😊

          Ten wyjątkowy dzień w naszej szkole był na pewno ( nie napewno) wydarzeniem autentycznym! ( nie faktem autentycznym). 😊

Alicja Kamińska