Dzieci wczesnoszkolne charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo – skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych. Uczniowie klasy drugiej w czasie edukacji zdalnej wykonywali szereg doświadczeń….
Podczas doświadczeń próbowały odpowiedzieć na pytanie gdzie znajduje się powietrze, wyjaśnić zjawisko parowania wody, dowiadywali się jakie przedmioty pływają po wodzie, a jakie toną. Jednak najbardziej podobał im się eksperyment z solą polegający na tworzeniu kryształków soli. Do wykonania eksperymentu potrzebne były następujące składniki: sól, woda, słoik, patyczek obwiązany sznurkiem. Do wody w słoiku dodali sól kuchenną i mieszali aż do rozpuszczenia. W pewnym momencie, mimo mieszania, sól już nie chciała się rozpuszczać i powstał wtedy roztwór nasycony. Patyczek położyli na słoiku tak, aby nitka dotykała dna słoiczka. Już po kilku dniach na sznurku pojawiły się małe kryształki. Po około 2 tygodniach woda częściowo wyparowała, a osad znajdował się na sznurku i słoiku. Podczas parowania wody ze słoika, sól ulegała krystalizacji i osadzała się na ściankach słoika oraz nitce. Nasza krystalizacja przebiegała w ciepłych pomieszczenia, dlatego też kryształy wyszły małe, w chłodnym pomieszczeniu efekt byłby o wiele lepszy. Ważne jest również miejsce, gdzie trzymamy słoik, gdyż każdy ruch burzy strukturę krystalizującej się soli i jeśli będziemy ciągle ruszać słoikiem bądź sznurkiem, zamiast kryształków wyjdzie nam zwykły osad.
PODSUMOWUJĄC NASZ EKSPERYMENT: Krystalizacja i rozpuszczanie się substancji są procesami odwracalnymi. W roztworach nasyconych ustala się stan równowagi między tymi procesami. Usuwając pewną ilość rozpuszczalnika z roztworu nasyconego przez odparowanie, naruszamy równowagę, dlatego zaczynają się wytrącać kryształy substancji rozpuszczonej. Przez powolne wytrącanie otrzymujemy duże kryształy .
Marzena Zasuń