14 marca obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Liczby Pi. Pi – zwana też ludolfiną – jest jedną z pierwszych odkrytych przez człowieka liczb niewymiernych. Oznacza stosunek długości obwodu koła do jego średnicy. Jest też pierwszą literą greckiego słowa „perimetron”, oznaczającego obwód. Każda lekcja matematyki w tym dniu była poświęcona liczbie Pi : dowodziliśmy jej prawu istnienia, tworzyliśmy miasta i łańcuchy Pi, pracowaliśmy w układzie współrzędnych oraz zajmowaliśmy się kodowaniem. Wysłuchaliśmy audycji poświęconej historii liczby π oraz znaczeniu jej w życiu codziennym.
Z tej okazji odbył się w naszej szkole turniej, który polegał na podaniu z pamięci jak największej ilości cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby π.
Odbył się też konkurs matematyczny dla uczniów klasy III. Przygotowane dla każdego ucznia zadania konkursowe sprawdzały wiedzę matematyczną. Rywalizacja przy rozwiązywaniu zadań dostarczyła dzieciom wielu emocji.
Zwyciężył Adam Głębocki,
II miejsce zajęli ex Franciszek Kuśmierz i Krzysztof Pidzik,
III miejsce zajęli ex Kornelia Kuśmierska i Antoni Czubała
a IV miejsce Nikola Ślusarczyk.
Laureaci otrzymali dyplomy i upominki. Wszystkim uczestnikom serdecznie gratuluję!
W świecie 60 letni Japończyk pobił rekord Guinnesa w zapamiętywaniu ilości cyfr po przecinku składających na liczbę pi. Zapamiętał ich 100.000. Haraguchi Akira potrzebował ponad 16 godzin aby wyrecytować ów obszerny ciąg zapamiętanych przez siebie cyfr.
Wiedza i umiejętności matematyczne pełnią w codziennym życiu bardzo istotną rolę. Użyteczność matematyki nabiera coraz większego znaczenia. Umiejętności zdobywane na lekcjach matematyki umożliwiają lepsze rozumienie wielu otaczających nas zjawisk, właściwą interpretację docierających do nas informacji oraz ułatwiają komunikowanie się w różnych, czasami nietypowych sytuacjach. Matematyka uczy takich metod postępowania i rozumowania, które mogą być przeniesione z sukcesem na wiele innych dziedzin życia.
Marzena Zasuń
Marcin Rafalik