Uczniowie klasy drugiej na zajęciach kreatywnych samodzielnie wykonywali doświadczenie, które zobrazowało proces krystalizacji soli.
W słoiczku dzieci wykonały roztwór nasycony z wody i soli kuchennej. Następnie, gdy taki roztwór powstał i sól nie chciała się już rozpuszczać, w słoiku został umieszczony patyczek z przywiązanym sznurkiem i odstawiony w ciepłe miejsce…
Już po kilku dniach dzieci zaobserwowały, że na sznurku pojawiły się pierwsze kryształki, których z dnia na dzień było coraz więcej. Po około dwóch tygodniach woda niemal całkowicie wyparowała. Kreatywni drugoklasiści sami zauważyli, że podczas parowania wody ze słoika sól ulega krystalizacji i osadza się na ściankach słoika i sznureczku w postaci małych kryształków.
Takie doświadczenia uczą lepiej rozumieć i poznawać przyrodę oraz otaczający nas świat. Zostaną one na pewno na długo w pamięci naszych uczniów.
Wnioski
- Podczas parowania wody ze słoika sól ulegała krystalizacji i osadzała się na ściankach słoika oraz nitce.
- Krystalizacja przebiegała w ciepłym pomieszczeniu, kryształy są małe
- Im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy soli.
Marzena Zasuń