Dzień Języka Ojczystego to międzynarodowe święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Święto to przypomina o różnorodności językowej, a także o tym, iż język to narzędzie rozwoju dziedzictwa kulturowego ludzi.
Dlatego w naszej szkole tradycją jest, aby w tym dniu przypominać wszystkim o roli i miejscu języka polskiego w życiu każdego Polaka. Każdy z nas powinien zadbać o poprawność pisania i wymawiania, uczyć się nowych słów i ich znaczeń.
W obchody Dnia Języka Ojczystego włączyli się wszyscy uczniowie.
I tak np. uczniowie klasy I podczas swoich zajęć poznawali tajniki wiedzy o języku polskim. Wychowawczyni starała się przekazać dzieciom wiedzę, na temat tego, czym jest język ojczysty, dlaczego należy używać go w sposób poprawny oraz jak można wzbogacić swoje słownictwo. Dzieci ochoczo bawiły się w „kolorowe rebusy”, rymowane wyrazy, gimnastykowały swój język, próbowały recytować „łamańce językowe”. Poprzez wspólną zabawę dowiedziały się wielu ciekawostek dotyczących języka ojczystego.
Na lekcji języka polskiego w klasie 5 uczniowie po obejrzeniu filmu edukacyjnego „Błyskawiczne dzieje polszczyzny” przeczytali najważniejsze zapisy Ustawy o języku polskim, które każdy obywatel powinien znać. Wysłuchali również fragmentu wystąpienia prof. J. Miodka o współczesnych zjawiskach w języku polskim, w tym o tendencji do nadmiernego skracania wyrazów, wulgaryzacji i używaniu anglicyzmów w codziennym języku. Na zakończenie lekcji ćwiczyli ortografię i gramatykę na wesoło.
W pozostałych klasach zapoznawali się z ciekawostkami, dotyczącymi naszego języka, trudnościami językowymi, uczyli się znanego hasła Mikołaja Reja: ,,A niechaj narodowie wżdy postronni znają , iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”, czytali łamańce językowe, przypomnieli 5 przykazań o kulturze języka, czyli o umiejętności poprawnego, sprawnego i eleganckiego posługiwania się językiem.
Czytali również trudne do wypowiedzenia wiersze, przypominając , że 21 marca, obchodzimy również Światowy Dzień Poezji ustanowiony przez UNESCO jesienią 1999 roku. Celem tego dnia jest właśnie promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie, a nawet zachęcanie do tworzenia własnych wierszy.
Ponadto podczas przerw uczennice, ubrane w sweter ( a nie swetr),,przepytywały” dziś ( a nie dnia dzisiejszego) z poprawności językowych zapisanych w cudzysłowie ( nie w cudzysłowiu) zarówno nauczycieli, jak i wszystkich uczniów.:) 😊 😊 😊
Ten wyjątkowy dzień w naszej szkole był na pewno ( nie napewno) wydarzeniem autentycznym! ( nie faktem autentycznym). 😊
Alicja Kamińska