Zagadka lęku czyli o tym, jak oswoić lęk- innowacja w klasie V

Powiększ obraz

          Życie z lękiem bywa trudne. Uczucie to może zakłócić wizytę u lekarza, nie pozwolić na poprawne zarecytowanie wiersza, czasem z jego powodu nie odzywamy się do osób nowo poznanych lub nie możemy skupić się podczas udzielania odpowiedzi w klasie. W wyniku dyskusji z uczniami klasy V na zajęciach z wychowawcą, dowiedziałam się, że mają różnego rodzaju lęki, które utrudniają codzienne funkcjonowanie…

          Zadają pytania: Jak pozbyć się lęku? Czy warto to robić? Czy należy walczyć z lękiem?

          Kierując się chęcią pomocy, opracowałam cykl spotkań na zajęciach z wychowawcą. Uczniowie poznawali sposoby pokonywania trudności, nabywali umiejętności radzenia sobie z problemem, uświadamiali, że strach można pokonać, wręcz oswoić. Wyciszali negatywne emocje, integrowali się i lepiej poznawali, dostrzegali swoje mocne strony.

          Celem była pomoc uczniom oswoić lęk. Może nawet polubić, zaakceptować własne uczucia i doświadczenia, a także wesprzeć działania zgodne z zainteresowaniami i własnymi potrzebami. Działania te pozwoliły uczniom odzyskać wiarę w siebie i zaakceptować napotkane trudności. Ćwiczenia pozwoliły zaakceptować własne odczucia, wyciszyć emocje negatywne, poradzić sobie z problemem lęku w różnych sytuacjach.

          W wyniku realizacji innowacji, na podstawie rozmów i przeprowadzonych ankiet, wiem, że lęk, który towarzyszy uczniom w codziennym życiu został zminimalizowany.

          Uczniowie zrozumiali, czym jest lęk i kiedy się pojawia, przekonali się, że lęku nie trzeba się bać, odkryli swoje mocne strony w radzeniu sobie z lękiem, osiągnęli spokój i stali się bardziej radośni.

  Alicja Kamińska