Symetria jest obecna w naturze od zawsze. Spotykamy ją w przyrodzie (skrzydła motyla, liść dębu, rozgwiazda), w architekturze, sztuce, w domu, czy na ulicy. Symetria sprawia, że wiele obiektów w otoczeniu odbieramy jako ładne.
Uczniowie klasy 4 w bieżącym roku szkolnym realizowali na lekcjach matematyki projekt: ,,Skrzydła motyla, czyli piękna matematyka”. Celem projektu było poszerzenie wiedzy uczniów na temat istoty symetrii, poznanie sytuacji, w których symetrię można zaobserwować lub zastosować i poznanie powiązania matematyki z życiem codziennym.
Czwartoklasiści szukali odpowiedzi na postawione problemy badawcze: jak rozpoznać, czy dana figura, rysunek ma oś symetrii, jak otrzymać figurę , która ma oś symetrii, czy figura może mieć więcej niż jedną oś symetrii. Szukaliśmy symetrii przy użyciu lusterka i innych technik. Przyglądaliśmy się obiektom i budowlom w naszym otoczeniu i wyszukiwaliśmy wśród nich te, które mają oś symetrii. Mimo, iż realizacja projektu odbywała się on Line, uczniowie bardzo aktywnie w nim uczestniczyli, dzięki czemu udało nam się zrealizować wszystkie cele, które sobie postawiliśmy, świetnie się bawiąc.
Beata Ciuk