W myśl tego hasła Klasa 1 przeprowadzała ciekawe doświadczenia. Za pomocą prostych środków, które posiadamy w domu, uczniowie mogli obserwować i badać różne zjawiska i reguły rządzące naszym światem.
Doświadczenie „Słony test” pokazał uczniom, jak bardzo różni się pływanie w mocno zasolonej wodzie od pływania w wodzie słodkiej. Dzięki doświadczeniu „Magiczny palec” uczniowie już wiedzą dlaczego detergenty, mydła, szampony, płyny do naczyń ułatwiają usuwanie brudu i ich użycie gwarantuje skuteczniejsze mycie rąk niż samą wodą. Przypomnieli sobie również jak ważna jest czystość, mycie rąk. „Gumowe jajko” – to kolejne nasze doświadczenie, dzięki niemu pierwszaki wiedzą, że wapń to podstawowy składnik skorupki, a zbliżoną budowę mają ludzkie zęby. Warto systematycznie je myć, aby podtrzymać ochronę szkliwa. Doświadczenie pobudziło ciekawość dzieci, a także zachęciło do większej dbałości o czystość i higienę zębów. „Podwodne rodzynki” – uczniowie dowiedzieli się dzięki temu eksperymentowi, że na podobnej zasadzie działają łodzie podwodne, które są wyposażone w zbiorniki balastowe. W razie potrzeby napełnia się je cieczą lub powietrzem, w zależności od tego, czy łódź ma się zanurzyć, czy unosić się na wodzie. „Magiczna woda” – dzieci obserwowały zjawisko zdolności cząsteczek wody do wspinania się w materiałach wypełnionych szczelinami. W przyrodzie efekt ten odgrywa ważną rolę w transporcie wody z korzeni do liści. Ponadto zobaczyły jak powstaje nowy kolor z połączenia dwóch różnych barw.
Uczniowie klasy 1 :
– odkrywali, badali, eksperymentowali, obserwowali i przede wszystkim aktywnie uczestniczyli w przeprowadzanych eksperymentach.
– wiedzą jak przebiega transport wody z korzeni do liści, – jak powstaje nowy kolor z połączenia dwóch barw, – jakie jest znaczenie wiatru w przyrodzie i jak powstaje tornado, huragan,
– poznali właściwości wód słodkich, słonych,
– wiedzą jak zachowuje się ciecz pod wpływem płynu do naczyń i innych detergentów i jaki ma to wpływ na czystość i higienę,
– wiedzą jak zachowuje się skorupka jajka w której zachodzi reakcja chemiczna i jaki to ma związek z wapniem,
– wiedzą co to jest dwutlenek węgla i jaki ma związek doświadczenie z rodzynkami z łodziami podwodnymi
Co najważniejsze odczuwali radość i zadowolenia z przeprowadzonych obserwacji i eksperymentów!
Aleksandra Kuzior