SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „KODOWANIE FAJNA SPRAWA – TO NAUKA I ZABAWA”

Powiększ obraz

Od 4 marca 2019 roku w starszej grupie przedszkolnej  została wprowadzona innowacja pedagogiczna, która miała na celu rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowania wyobraźni przestrzennej oraz wprowadzenie młodego człowieka w świat związany z kodowaniem w związku z rozwojem nowoczesnych technologii.  W ramach innowacji przeprowadzone były zajęcia podczas których realizowane były treści związane z kodowaniem.

            Innowacja zakładała rozwój umiejętności programowania, logicznego myślenia, precyzyjnego prezentowania myśli i pomysłów.  Zajęcia z kodowania wpłynęły na kształtowanie odpowiednich sposobów zachowywania się podczas pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej.  Dzięki wprowadzeniu elementów kodowania dzieci;                                                    

– rozwijały spostrzegawczości, wyobraźnię, logiczne  myślenie,
– rozwijały się manualnie oraz wzrokowo- ruchowo,
– kształtowali umiejętności społeczne  i kompetencje miękkie ( współpraca w parach,  w grupie),
– przygotowywali się do edukacji szkolnej (umiejętności matematyczne, podstawy  czytania),
– trenowali pamięć,
– ćwiczyli orientację w kierunkach,
– realizowali zabawy, rozrywkę, relaks poprzez gry edukacyjne,
– rozbudzali inwencję twórczą i kreatywności ,
-wspomagali rozwój umysłowy poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

            Zajęcia realizowane były od 3 marca 2019r. do 31 maja 2019 r. ,  1 raz w tygodniu w wymiarze 40 minut – łącznie 13 zajęć, a treści i dobór pomocy do zajęć był zgodny z aktualnie realizowanym blokiem tematycznym.

            Dzieci chętnie uczestniczyły w przygotowanych zadaniach, brały w nich aktywny udział. Wykazywały się twórczą postawą, dociekliwością i wytrwałością potrzebną do osiągnięcia celu. Rozwijały podstawowe funkcje poznawcze, takie jak koordynacje ruchową, koncentracje uwagi, pamięć oraz analizę i syntezę wzrokowo – słuchową. Dzięki pracy w grupach dzieci rozwijały swoje kompetencje społeczne, doskonaliły komunikację, uczyły się kompromisu, organizacji pracy i współodpowiedzialności za nią. Ważną umiejętnością była też sztuka prezentacji swoich wytworów przed całą grupą.

            Podczas zajęć a marcu dzieci zostały wprowadzone w tematykę kodowania poprzez gry i zabawy na dywanie, które rozwijały logiczne myślenie, spostrzegawczość, orientację kierunkową w przestrzeni oraz własnego ciała. Wprowadzone zostały rymy i sekwencje ruchów oraz układów. Dzieci układały rytmy z podanym wzorem a następnie wykonywały polecenia zgodne z instrukcją. Odwzorowywały czynność przypisaną danej figurze. Następnie zostały wprowadzone zabawy ruchowe, dzięki którym dzieci rozwijały kierunkowość oraz orientację w schemacie własnego ciała. Wykorzystane były takie zabawy jak; „Taniec pingwina”, „Ciepło – zimno”, „Latarnia morska”, „Głowa, ramiona, kolana, pięty”. Kolejną umiejętnością jaką nabywały dzieci było ćwiczenie spostrzegawczości oraz szybkości w podejmowaniu decyzji. Do doskonalenia tych umiejętności wykorzystywana była gra; „Złap literkę”. Na ostatnich zajęciach marcowych zostały wprowadzone gry logiczne mające na celu usprawnianie logicznego myślenia oraz motoryki małej. Dzieci wykorzystywały do tego gry i układanki planszowe; puzzle, nawlekanie koralików na żyłkę, układanie mozaiki wg wzoru.

            Podczas zajęć kwietniowych dzieci zostały zapoznane z matą edukacyjną do kodowania. Uczniowie zostali zapoznani z pojęciem „kod” oraz zaznajomiły się z zasadami korzystania z maty, odczytywania kodu i przenoszenia go na matę edukacyjną. Pierwsze zadania wprowadzające w świat kodowania z matą, miały charakter prostych zabaw, dzięki którym uczyliśmy się poruszać po macie oraz kształtowaliśmy orientację w przestrzeni. Zabawa „Słonko wyszło”, „Myszka stoi – myszka wyszła”, „Słonko zaszło”. Następnym etapem było poznanie planszy z układem współrzędnych – uzupełnianie wg podanego kodu, sortowanie przy wykorzystaniu cech przedmiotu. Zajęcia zostały wzbogacone o tablice interaktywną na której pojawiał się kod a dzieci musiały go ułożyć na macie za pomocą kolorowych kwadratów. Dzięki tym działaniom dzieci opanowały umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Następnie wspólnie na dużych matach dzieci rozwiązywały dyktando graficzne. Działania te uczyły współpracy w grupie i parach. Gdy została już opanowana przez dzieci praca z mata , dostali mniejszą kopię maty  – kartkę z plansza na której samodzielnie odwzorowywali kod, tworzyli odbicia lustrzane obrazków.

            Podczas zajęć w maju dzieci doskonaliły pracę na macie edukacyjnej, próbowały samodzielnie tworzyć kody i odwzorowywać je na macie. Został wprowadzony dodatkowy element, mianowicie kolorowe kubeczki, dzięki nim dzieci układały kod w przestrzeni. Pierwszym zadaniem w tym miesiącu było odkodowanie ukrytego obrazka wg kodu „Rzuć kością i namaluj…”. Następnie przy wykorzystaniu maty edukacyjnej- kodowanie trasy, układanie krótkiego skryptu za pomocą klocków ruchu; start, stop i strzałek ruchu. Wprowadzona została również gra do kodowania SCOTTIE GO! Dzieci układały kod do trasy jaką ma pokonać robot Scottie z wyznaczonymi warunkami. Ostatnim etapem naszej innowacji było kodowanie za pomocą kolorowych kubeczków. Początkowo były one układane wg kodu na macie edukacyjnej a następnie w przestrzeni. Dzieci budowały wieże, najpierw zgodnie z instrukcją a następnie wg własnego pomysłu. Dzięki tym zadaniom rozwijane były umiejętności planowania i logicznego myślenia. Dzieci rozwijały swoją kreatywność, gdyż każdy problem ma wiele rozwiązań.

            Na ostatnich zajęciach odbyło się uroczyste podsumowanie. Nauczyciel rozmawiał z dziećmi na temat zajęć z kodowania,  uczniowie dzielili się swoimi wrażeniami, Rozmowa miała na celu przeprowadzenie wywiadu do ewaluacji z zajęć „Kodowanie fajna sprawa – to nauka i zabawa”. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu z dziećmi, można stwierdzić, że zajęcia były dla nich atrakcyjne, ciekawe i łatwe. Dzieci chętnie w nich uczestniczyły i nie mogły doczekać się kolejnych zajęć. Większość dzieci chciałaby w przyszłym roku kontynuować przygodę z kodowaniem.

 

Sporządziła;

Sylwia Koza